Hvordan «bli» hellig?

Har du tenkt over det noen ganger? Hvordan kan man bli hellig? eller mer hellig? Er det ett sett med regler? skal-skal ikke? Er det en spesiell måte å føre seg på, holde ansiktet i rette folder og se en smule nedslått ut? Er det å slå seg på brystet og klage «meg arme synder»? Hvordan blir man hellig? Hvordan vokser man i hellighet? Er det nok å ta seg sammen og gjøre bedre? Er det nok at man mesterer 5 av 7? Er det nok at vi bare er bedre enn gjennomsnittet? Er det noe man kan prestere selv?

Det siste spørsmålet tar oss til svaret på alt, vi kan ikke prestere dette selv, akkurat som frelsen er en gave er hellighet noe vi ikke gjør oss fortjent til. Jeg har sagt at rettferdiggjørelsen er satt men at vi vokser i hellighet- hvordan kan dette henge sammen da? Gud sa til sitt folk; Dere skal være hellige for Jeg er hellig. Hva som avgjør om vi er hellige eller ei, er det enkle faktum om vi har tatt imot frelsen. Jesus tok alt på seg og ved Hans blod har vi mottatt syndenes forlatelse og vi er renset fra ALT! Ikke fordi vi er rettferdige, men fordi Gud er barmhjertig, helliggjørelse er som frelsen av nåde- og nåde alene

Det er en prosess videre at vi skal la Kristus regjere som konge i livet vårt, vi trener opp vår ånd til å være lydhør, sjelen skal ikke lenger være styrende slik den tidligere var. Og veien inn mot ett mer hellig liv går den samme veien som da vi ble frelst, gjennom Jesus.

Jesus.

Han er både vår rettferdiggjører og vår helliggjører

JESUS er veien sannheten og livet, og kun gjennom Ham har vi tilgang til Faderen, kun gjennom Ham har vi adgang foran tronen, kun gjennom å være knyttet til Ham kan vi få Den Hellige Ånds kraft og styrke til å leve Kristuslivet. Ett hellig liv, atskilt fra verden for å leve med Gud, til Guds ære og sjelers frelse. Kun gjennom å være fylt av Den Hellige Ånd, vil vi ha den visdom, åpenbaring, kraft og styrke vi trenger for å stadig modnes i helliggjørelsen- og Den Hellige Ånd har vi fordi vi har tatt imot Jesus som frelser og Herre. Vi er ikke latt tilbake alene for å klare oss som best selv, men gitt den store ære at Gud selv bor i oss – GUD BOR I OSS – og med løftet om at Han skal fullføre det verk Han har startet!!!

Ikke fordi jeg kan, men på grunn av hva Jesus gjorde,

ikke på grunn av hva jeg er, men fordi Jesus er den Han er

Løftet om Den hellige ånd (Joh.14.15-26)

15 Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud. 16 Og jeg vil be Far, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. 18 Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. 19 Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. 20 Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere. 21 Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.» 22 Judas – ikke Judas Iskariot – sier til ham: «Herre, hvorfor skal du åpenbare deg for oss og ikke for verden?» 23 Jesus svarte: «Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham. 24 Den som ikke elsker meg, holder ikke fast på mine ord. Det ordet dere hører, er ikke fra meg, men fra Far, som har sendt meg. 25 Dette har jeg sagt dere mens jeg ennå er hos dere. 26 Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.

Ap.gj.1.8 «Men dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ender.»

1.Kor.1.30 «Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning…»

Ef.4.24 «Kle dere i det nye mennesket, som er skapt i Guds bilde til et liv i sann rettferd og hellighet.»

1.Tess.5. 23 Må han, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og må deres ånd, sjel og kropp bli bevart uskadet, så dere ikke kan klandres for noe når vår Herre Jesus Kristus kommer. 24 Trofast er han som kaller dere til dette. Han skal også fullføre det.

2 thoughts on “Hvordan «bli» hellig?

Add yours

    1. Heisann vennen! 🙂
      Godt å se deg kjære bror! Husker deg og dine i bønn!
      Hvordan går det med deg, er det bedring? Den fullkomne kjærlighet drive frykten ut! Jeg kjenner den kampen siden tannlegeskrekken min var ekstrem og både bandt meg og holdt meg nede… vet ditt er annerledes, men Gud er den samme!
      Velsignet god dag og tid som kommer til deg!

      «Herren skal fullføre sitt verk i meg (deg!). Herre, Din godhet varer evig. Hold ikke opp med Dine henders gjerninger.» (Sal.138.8)

Din tur til å dele :)

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggers like this: