I et annet liv

I et annet liv fikk jeg skylden for alle jordskjelvende på Island fordi jeg alltid lo og smilte så mye:
I dette livet smiler og ler jeg fortsatt, men det er et alvor over det hele som ikke var der tidligere og samtidig, jeg kan ikke le hemningsløst lenger, for det blir jeg dårlig av…

I et annet liv var jeg oppe tidlig og la meg sent og inni mellom der var det alltid noe å gjøre.
I dette liv er jeg fortsatt tidlig oppe og legger meg sent, men tiden mellom der er fylt med mye, mye mindre.

I et annet liv var jeg opptatt både med arbeid, menighet, oppgaver og annet.
I dette liv er det jobben min å komme gjennom dagene og følgene guttene opp i størst mulig grad.

I et annet liv var jeg alltid sta og stod på, mottoet ingen ting er umulig, det tar bare lengre tid har fulgt meg i tiår. Jeg gav alt jeg kunne, og skulle det ikke være nok eller godt nok, så henvendte jeg meg til Gud for hjelp.
I dette liv har jeg snudd det litt på hodet, jeg gir alt til Gud og så gjør jeg mitt beste, og hva som deretter skjer eller ikke er opp til Ham.

I et annet liv var det ikke få turene jeg hadde ut for å besøke noen eller hjelpe med ett eller annet.
I dette liv er jeg glad de dager jeg kommer meg utenfor døra, og spesielt verdsetter jeg de gangene jeg går ut for  møte mennesker og ikke fordi det er butikk eller annet som må besøkes.

I et annet liv var smerte noe forbigående.
I dette livet er det daglig følgesvenn.

I er annet liv visste jeg mye om Gud,
men jeg kjente han ikke så godt som dette livet har lært meg.

Det livet jeg lever i dag er en gave fra Herren, vel og merke pakket inn i kaktuspapir. Jeg verdsetter det selv om det tømmer meg totalt og jeg mang en gang føler for lettere dager. Jeg verdsetter det fordi jeg har blitt tatt dypere i mitt forhold til Gud. Jeg får lov til å dele smerte, frustrasjon og fortvilelse og ikke bare gode dager- mens jeg lider, får jeg kjennskap til hans lidelser, og jeg får også mer forståelse for andre mennesker. Men som Jesus ikke ble i graven, er heller ikke min smerte og sorg slutten, det vil en dag vendes til latter og dans. Han lovet at den som sår med tårer skal høste med jubel. Og som hans oppstandelse bragte jubel i disiplenes og kvinnenes hjerter, vil mitt hjerte juble når smerte og sorg blir tatt bort og fred og herlighet flytter inn.

I dette liv får jeg høre at dette er ikke det liv du skal ha, du er ment for bedre, for gode dager og færre smerter… Er jeg? Jeg tror ikke det. Jeg får høre at de ønsker jeg ble som jeg var, friskere og med mindre smerter og større mulighet til å bidra, men er ikke det å gå bakover? Jeg tror at Gud har nøye formet ut denne veien for meg, og hans planer er til vårt beste, hans ære og andres gagn. I dette liv er jeg avhengig av Gud, jeg får klynge meg til den sterkeste og erfare at det er nok. I et annet liv skal jeg springe, hoppe og danse- for da ser jeg Herren ansikt til ansikt og smerte og sorg er for alltid borte.

Påske. Jesus rir inn i Jerusalem på et esel. Eselet ble brukt når konger kom i fred, hester da de var på krigsstien. Jesus kom som fredsfyrsten, samtidig var det kort tid etter han gikk inn i tempelet og rev bort pengevekslernes bord- han liker ikke urettferdighet og utnyttelse, verken av mennesker eller Guds navn. Jesus deler fellesskap med sine nærmeste og minner dem om at vi skal tjene hverandre. Vi skal ikke tenke mindre om oss selv, men vi skal tenke mindre på oss selv- andre trenger oss, andre trenger å møte Jesus gjennom oss. Jesus kjemper til blod og svette renner, han vet Guds vei og plan, men trenger tid til at viljen underlegger seg. Han vet at det er mørke og smerte i hans vei, men vet også at deretter venter nytt liv for mange og herlighet. En Jesus som forstår at jeg kjemper og gråter, som vet hva jeg lever i, en frelser som tar del i mine lidelser og lar meg ta del i hans- og fantastisk og ufattelig som det er, han lar meg ta del i oppstandelseslivet også. Påske. Nåde. Lidelse. Smerte. Herlighet. Sonoffer. Forsoning. Svik. Ensomhet. Fellesskap. Ydmykhet. Ydmykelse. Frelse. Fred. Påske.

Jeg har mistet det livet jeg tidligere hadde, men det liv jeg lever nå ønsker jeg å leve til Guds ære og menneskers beste, og en dag der fremme vil nåden ta meg helt hjem og jeg vil få oppleve et annet liv der rettferdighet og godhet rår.

12 kommentarer om “I et annet liv

Legg til din

  1. Kjære C!
    Takk for at du deler biter av ditt liv!
    Du deler både smerter og nåde.

    Som tidlegare nevnt er eg veldig glad for det grøne sjalet eg fekk med deg. Eg føler der varme på ein ekstra god måte. Innimellom tenker eg på deg og ber om at dagane dine må bli gode.. Men kun HAN veit kva som er best for Deg og Meg…

    Velsigna Påske til deg og dine!
    Klem i natta 😉

    1. Hei skjønningen!
      Det har gledet mitt hjerte mange ganger at sjalet varmer så godt på mange vis 🙂
      Takk for at du har delt det, og mest- takk for at du trofast har delt omsorg med meg, selv om svarene tilbake har vært få. Du og dine varme og gode ord har betydd utrolig mye de siste månedene.

      Velsigna påske til deg og dine også!
      Kjempeklem 😀

    1. Takk for gode ord!
      Og takk for mail, skal svare en av dagene, er bare litt mye akkurat nå.
      Klem og ønsker om ei god og velsignet påske

  2. Vart så mint på Matt.10:39 når eg leste orda dine i dag, ….men den som mister livet for mi skuld -skal finne det.. Velsignar påska di . Takk for at er der,og er den du er! Klem Sol

    1. DU er god du!
      Selv om hverdagen alltid bærer med seg større eller mindre doser av smerten og kampen «i midten», håper dere får ei påske som er mest fylt med den glede og kraft vi finner i «siste delen».
      Varm klem til dyrebare du 🙂

  3. Noen innlegg må jeg lese flere ganger før jeg klarer å kommentere, dette var et slikt innlegg med den forskjellen at uansett hvor mange ganger jeg leser dette klarer jeg ikke å kommentere…
    Men jeg takker for de som har kommentert her, Gud velsigne dere alle!

    1. En av de fine tingene ved å gå veien sammen og bære hverandres byrder som søsken i Herren er at man ikke alltid trenger å si noe.
      Om ordene ikke vil fram, så var det koselig du sa at du var her 🙂

  4. Jeg tenker at jeg må legge inn en kommentar her, men som flere sier her så blir ordene litt borte. Et flott budskap, en alvorlig tid vi har i vente, påskevandringen sammen med Jesus! Tenk at Gud sendte sin eneste sønn, for å frelse oss. Han tok med seg alt på Golgata, det er stort det!! Når røveren fikk være med til paradis, det viser hvor mye vi faktisk trengte at Jesus hang på korset for oss! 🙂

    Det ble litt rart formulert, men kan hende du forstår hva jeg mener likevel? Ha en fortsatt velsignet påskehøytid! Takk for ordet og påminnelsen! Klem fra meg ❤

    1. Synes du sa det godt jeg!
      Vi trenger alle Guds tilgivelse, og uten Jesu sonoffer og Guds store nåde og kjærlighet, hadde vi ikke hatt den mulighet. Påske er virkelig en tid for ettertanke om de store spørsmål, om vi er villige til å la stillheten finne rom i vårt indre.

      Velsigna god påske og klem til dyrebare du!

  5. Kjære deg. Ja hva skal en si til et slikt innlegg ? Takk for din åpenhet,
    og takk for at du lar oss få del i dine tanker og følelser,
    Noen ganger snur livet seg helt på «hode» Det livet vi trodde vi skulle
    leve, blir et helt annet. Men som du sier, gjennom alt er Gud med.
    Ønsker deg fortsatt Guds rike velsignelse og ei god påskehelg 🙂
    Klem fra meg 🙂

    1. Hei igjen Astrid!
      og takk for alle varme kommentarer de siste månedene!

      Vet du, jeg er egentlig blitt ganske paff over kommentarene på denne posten, for jeg hadde ikke ventet dem… for meg er det bare en beskrivelse av vanlig liv, hverdag og hverdagstanker, men ser jo at det har truffet «sterkere strenger» enn som så hos andre…

      De færreste av oss opplever nok at livet blir som vi hadde tenkt. Det er ulike grader av forandring som skjer og tilpasning som må til, men vi må alle gå i oss selv og jobbe med egne tanker og holdninger ift hva vi mistet (enten levd liv eller ønsket liv) og hva vi faktisk har. Ved å erkjenne at ting er som de er, åpner vi opp for at legedom, frihet og skjønnhet kan vokse frem av hva som oppleves som sorgens, svakhetens og sårbarhetens jord.

      Velsigna god påske til deg og de du har kjær!
      Klem

Din tur til å dele :)

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: