Vil du leve for Jesus?

Spørsmålet: «Vil du dø for Jesus»? blir tidvis stilt fra talerstolen og tidvis er det kristne som stiller seg selv spørsmålet. Og det er ikke en dum ting å tenke igjennom, men det finnes et MYE viktigere spørsmål å ta stilling til: «Vil du leve for Jesus?»

På Jesu sin tid var det mange «medvindskristne», slik det dessverre er i dag også. Så lenge det skjer noe, så lenge mennesker blir friske og de kan komme å få servert gode ord og oppmuntringer, ja da er de veldig positive og villige til å stille opp. Men så kom den dag da Jesus tok dette opp med de som fulgte ham: Nå har dere hørt og fått så mye, nå er det deres tur til å gjøre noe. Vil dere virkelig  følge meg? Vil dere innrette deres liv etter de ord jeg deler og vil dere følge Guds bud? Eller er dere bare med som mottakere og deltakere?

Det ble murring og ubehag blant folket som hørte dette, og mange forlot Jesus fra den dagen av. Noen holdt seg trofast ved hans side, men mange ble støtt av tanken på at de måtte «legge ned sitt liv og ta opp sitt kors». Det får da være måte på hva som kan forventes av oss? Også blant disiplene til Jesus ble dette en snakkis, og Jesus spør om ord som dette vil få dem til å falle fra, og også at det er Ånden som gjør levende og ikke kjød.

 Da spurte Jesus de tolv: «Vil også dere gå bort?»  Simon Peter svarte: «Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord, og vi tror og vet at du er Guds Hellige.» (Joh. 6:67-69)

Hva er i det hele tatt poenget med å spørre om noen vil dø for Jesus hvis vi ikke en gang har spurt dem om de vil leve for ham?

Mange liker ikke at Jesus ikke bare ønsker, men krever, etterfølgere. Det er ikke nok å sitte i en menighet og høre Guds Ord, du må gå ut å leve det. Og ikke nok med det, Jesus sa også at det du presterer i egen kraft og kjød er av lite, ja ingen, nytte for himmelen. Jo, vi skal legge ned innsats, arbeid, blod, svette og tårer, men vi må aldri glemme at kun Guds Ånd kan skape forandring av evig karakter. Kun det som er gjort i Ånden og av Ånden er av evig nytte og verdi.

Du sier du vil dø for Jesus? Men vil du leve for ham? Vil du gi slipp retten til å kontrollere og bestemme over egne dager og eget liv? Vil du gi opp aktiviteter for å være i bønn og bibel? Vil du droppe vennebesøk for å besøke noen i nød? Vil du sitte å vente på at Gud skal tale til deg i stede for å se en film? Er du villig til å søke Gud med alt du er og har fordi du ikke kan annet? Fordi ditt indre drives av en dyp lengsel etter å komme nærmere Gud, å få se mer av Ham i all hans herlighet og hellighet?

I Kristus finnes en fylde av liv som det er verdt å dø (fra seg selv) for.

Kanskje er grunnen til at mange lever så halvveis som kristne nettopp fordi de ikke har opplevd denne fylden av liv og nåde i så stor nok grad til at det er dette deres hjerter og sjel tørster mest av alt etter?

Vi ber om at dere må bli fylt av kunnskap om Guds vilje og få all den visdom og innsikt som Ånden gir. Da kan dere leve et liv som er Herren verdig, og som helt og fullt er til glede for ham, så dere bærer frukt i all god gjerning og vokser i kjennskap til Gud. Kraften fra hans herlighet skal gi dere styrke, så dere alltid er utholdende og tålmodige. Med glede skal dere takke Far, som satte dere i stand til å få del i de helliges arv i lyset. (Kol. 1:9b-12)

3 thoughts on “Vil du leve for Jesus?

Add yours

  1. Godt skrevet! Vi må stadig spørre oss selv som Kristne: lever jeg virkelig for Gud? Fra innerst til ytterst? Det kan bety at vi må stå i kraftige utfordringer i perioder, og velge vanskeligste vei og stole på Ham. Det kan være skummelt med utfordringer. Likevel, gjør vi det, så er resultatet mer av Guds fylde. God helg og Gud velsigne deg og guttene dine, en god klem fra hjertet ❤

  2. Veldig lett å si ja, – og angre hvis det er fare for at det vil koste meg noe. Veldig lett å tenke at det ikke er riktig å bli upopulær, og unnskylde meg med at hvis jeg flauser meg ut, da går det utover Gud. Men egentlig er jeg feig??? Kanskje???

Din tur til å dele :)

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggers like this: